Tidvatten, ostron och vin – Frankrike

Skrivet av Emelie och Marcus

English version below

Här kommer det utlovade lite längre inlägget.

Just nu befinner vi oss i Cherbourg, Frankrike, där vi inväntar bra vindar och väder för att korsa kanalen över till Engelska kusten.

Efter senaste blogginlägget fick vi besök av våra vänner Therese och Fredrik, som spenderade 3 dygn med oss. Här höll färskvarorna på att ta slut, så vi fick ge oss in på konserverna ;-)

När vindarna äntligen hade lugnat sig lämnade vi Willemstad och gick till Zierikzee, första hamnen med tidvatten sedan Cuxhaven. Som tur var en snäll tidvattenhamn eftersom vi missat att detta område inte var helt nivåreglerat. ZIerikzee var en väldigt trevlig stad med mycket liv och rörelse. Det är säsong för Zeeländska blåmusslor just nu så på varenda restaurang finns musslor att beställa.

Zierikzee by night

Vi lämnade Zierikzee nästa morgon och gick den sista kanalsträckan på den här resan. Målet var Vlissingen med en marina på utsidan av slussen och kanalsystemet. Så nu blev vi tvunga att pricka in högvatten för att inte fastna i hamninloppet. Det blev tyvärr en väldigt frustrerande tur med långa väntetider (som mest nästan två timmar) vid varje bro och sluss, men vi lyckades ändå komma fram till marinan runt högvatten. Ett 6 meter brett hamninlopp ledde in till den väldigt skyddade marinan där vi fick en bra plats. Vi hade fått tips från en Nederländsk familj att ringa och boka plats och det var tur att vi gjorde för inte långt efter att vi kom fram var det fullt.

Inloppet till Vlissingen

Stor skillnad mellan högvatten...

Stor skillnad mellan högvatten…

...och lågvatten

…och lågvatten

Hittills har vi kört med principen att vi försöker ta två nätter i varje hamn. Första natten har vi oftast använt hela dagen för att ta oss dit, och då är det skönt att ha en hel extra dag för att få se platsen vi kommit till. Så blev det också här i Vlissingen, som var en riktigt mysig stad. Det var också nästan en liten befriande kännsla att vara vid havet igen.

Zeeländska musslor i Vlissingen

På väg ut från Vlissingen. Frankrike here we come!

Efter en del övervägande hade vi nu tänkt oss att segla i ett streck ner till Boulogne sur mer i Frankrike, men en bit på väg blir vi uppropade av Saloma på radion som får oss på andra tankar. Det vi inte tänkt på var att vi under natten skulle få tidvattnet emot oss, vilket gjorde att vi inte skulle förlora någon tid på att gå in i hamn på kvällen och invänta morgonen då vi skulle få tidvattnet med oss istället. Så vi glider in till Dunkerque och hamnar utanpå två stora katamaraner i en riktigt tråkig marina. Och det lilla vi ser av Dunkerque när vi traskar runt lite på kvällen gjorde väl inte heller att vi blev sugna på att stanna kvar. Men det var skönt med en hel natts sömn. Och nu har ränderna på gästflaggan bytt riktning samtidigt som Tele2 säger välkommen till Frankrike.

Dunkerque från ena sidan...

Dunkerque från ena sidan…

... och samma stad från andra sidan

… och samma stad från andra sidan

Äntligen börjar vädret vara oss lite till lags, och vi har på varje sträcka kunnat segla åtminstone någon timme. Vi lämnar Dunkerque i sol och får jättefin segling i början, men ganska snart så vrider vinden mot oss och ökar till 11-13 m/s rakt framifrån. Man ska undvika att ha tidvatten och vind åt olika håll då vågorna i det läget blir otrevliga, men det var nu precis vad vi var i. Stökigt och stampigt gör det att timingen inte blir helt perfekt, så vi får en timmes motström innan vi utpumpade kan glida in i Boulogne sur mer. Lennart från Saloma står på bryggan och vinkar in oss, och snart sitter vi i deras sittbrunn och blir bjudna på lunch. :-)

Om vi tyckte det var häftigt med tidvattnet i Vlissingen, så var det ju ingenting mot här, över 9 meter! Fyra gånger per dygn!! Vart tar allt vatten vägen…?
Boulogne sur mer visar sig ha en fantastisk ”riktig” fiskmarknad, där fiskefruarna står på kajen vid fiskebåtarna och säljer fångsten fiskarna har tagit hem under natten. Vi slår oss ihop med June från Saloma och lyckas peka till oss torsk (tror vi), pigghaj, krabbklor och musslor. Som tack för att jag hjälpte Lennart med ett par genomföringar när vi senast sågs i Amsterdam så hjälper han oss att sy klart vår bimini. Tänk vad mycket enklare det går för någon som vet hur man gör. Tack så hemskt mycket! På kvällen blir det sedan mumsig fisksoppa med alla våra fynd från marknaden.

Den fina fiskmarknaden i Boulogne sur mer

Bra eller dåligt, men timingen för tidvattnet är nu så att för att få medström så måste vi åka runt klockan sju på morgnarna, så upp tidigt nästa morgon. Målet för dagen är staden Dieppe som vi når sent på eftermiddagen. Man märker att de flesta seglar efter tidvattnet, eller ”busstidtabellssegling” som Lennart sa, för nästan alla båtar som kommer in till hamn anländer inom ett spann av cirka två timmar. Fin marina som ligger mitt i stan med hela kajen fylld av skaldjursrestauranger, och en fin strandpromenad inte långt bort där vi en kväll äter musslor i solnedgången. Man kan ha det sämre. Trots fina marinor (och enligt oss i dyraste laget) så fungerar inte internet. Det finns, men man blir konstant utloggad eller det går så långsamt att webbläsaren hävdar att kopplingen är bruten. Det är nu man inser hur vingklippt man känner sig när det inte fungerar. Svårt att få tag i väderprognoser, tidvattentabeller, kontakt med familjen och uppdatering av hemsidan.

Marinan i Dieppe

20150806_201521

Återigen en tidig morgon med ännu en uppfyllning av dieseltanken innan vi ger oss av mot Deauville. Nästan ingen vind, men strålande sol, bränner diesel och kommer fram prick på högvatten. Här är det dags för nästa nya tidvattensupplevelse. Hamninloppet torkar ut rätt rejält vid lågvatten så vi har bara tillräckligt djupt vatten tre timmar före respektive efter högvatten, och större delen av tiden behöver man därför slussa för att ta sig in i hamnen.

Slussen in till marinan i Deauville

De två städerna Deauville och Trouville ligger på var sida av en flod, och det var tydligt att det här var ett ”fint” ställe. Det märktes också på hamnpriset, 43€ per natt för oss. Och tyvärr var det inte marinan man betalade för, duscharna var visserligen fräscha men låg i en bunker under en parkeringsplats tio minuters promenad bort, och återigen fungerade inte internet. Deauville var ganska tråkigt och verkade mest bestå av fina bostadshus, men vi packade upp våra cyklar och åkte över floden till Trouville som var jättefint. Vi hittade här en riktigt fin fiskmarknad där vi inhandlade en havsaborre (tror vi) som senare blev ceviche till middag, och vi åt ostron och krabba med glasört och ett glas vitt vin till lunch. På andra sidan av hamnpiren fanns en stor och av badgäster fullproppad sandstrand, så här tog vi också resans första utländska bad. Om man inte räknar med Marcuspropellerdopp i Nederländerna. Ibland slår det en extra mycket vad vi håller på med :-)

Äntligen ostron!

Tidvattnet ändras hela tiden lite grann, och nu har det ändrats så mycket att vi nästan fick sovmorgon. Inte förrän åtta på morgonen behövde vi åka den här gången. Strålande sol, och för första gången kunde vi segla hela dagen. Ännu bättre när våra första delfiner dök upp och simmade runt båten. Även om Emelie hoppade mer än delfinerna…

Delfiner!!!

Lite annorlunda segling den här dagen för vi fick inte segla för fort. Vi hade lämnat Deauville nära högvatten och var nu på väg till Port en Bessin som vi bara kan ta oss in till två timmar på var sida om högvatten. Det var alltså ingen idé att komma fram tidigare, så vi fick på slutet rulla in storen och bara glida fram med genuan. Skönt och avslappnande som en omväxling, jämfört med de gånger vi valt motorn framför segel för att inte komma fram för sent.

Inloppet till Port en Bessin nära lågvatten

Port en Bessin var supermysigt. Vilken skillnad mot de andra franska stopp vi gjort. Det här var bara en liten by med en liten fiskehamn där man klämt in en liten gästbrygga mot piren. Litet var verkligen den gemensamma nämnaren. Här kunde man ligga två båtar mot bryggan och sedan låg vi som mest fyra båtar utanpå varandra, sedan var det fullt. Här låg man verkligen mitt i händelsernas centrum, och avgiften var behagliga 10€ per dygn.

Port en Bessin. Slussporten är direkt till höger i bild

20150810_163914

Landstigningsstränderna för Dagen D låg alldeles runt knuten, men busstiderna var lite för dåliga för att vi tyckte det var värt besväret. Blev promenad till bageriet för croissant till frukost, och sedan traskade vi runt byn, upp på en kulle med utsikt över nejden och sedan ner på stranden där lokalborna plockade musslor i lågvattnet. Hade man fått ligga kvar mer än två nätter och väderprognosen varit mer lovande så hade vi nog gjort det.

Middagen är serverad...

Middagen är serverad…

Det blev lite rester

Nu blev det en lite längre sträcka, så upp vid sju igen för att ta oss mot Cherbourg. Vi hade nästan glömt att det kunde vara så, men nu regnade det faktiskt så på med fulla sjöställ. Runt halvön som Cherbourg ligger på är det mycket kraftigt tidvatten, framställt i guideboken som domedagsförhållanden om man inte tajmar perfekt, så här hade vi räknat ordentligt innan vi gav oss av. Med genuan ute för att stötta motorn i den ganska lätta vinden gjorde vi till en början runt fem knop. När vi sedan fick strömmen mer och mer med oss slog vi fartrekord efter fartrekord, och GPSen visade som mest 11,3 knop! Tajmingen blev perfekt och vi susade förbi det beryktade hörnet Barfleur. Snart hör vi återigen Saloma på radion, och som repris på Boulogne sur mer ligger vi nu bredvid dem i marinan. Priset har återigen åkt upp till drygt fyrtio euro per natt, men men… Vädret är mot oss de närmaste dagarna med kuling på fredag, så här ska vi bara ta det lugnt ett par dagar och om vädret tillåter fixa lite med båten.

Det här kommer nog bli vår sista hamn i Frankrike. Från och med lördag och ett par dagar framåt ska det vara nästan vindstilla, så vi siktar på att gå över kanalen till England då, lite beroende på hur vågorna ser ut efter kulingen. Antingen åker vi kortaste sträckan över till Weymouth eller ett lite längre ben över till Dartmouth. Fish n’ Chips, here we come!

Written by Emelie and Marcus

Here is the promised longer post.

We are right now (or when this was posted in Swedish) in Cherbourg, France, where we are waiting for good winds and weather to cross the channel over to the English coast.

After the latest post we got a visit from our friends Therese and Fredrik, who spent three days with us. Here we were about to run out of fresh food, so we had to dig in on the preserves (se the first picture) ;-)

When the winds had finally calmed down we left Willemstad and went to Zierikzee, the first harbour with tides since Cuxhaven. Luckily it was an easy tidal port since we had missed that this part was not regulated as the earlier canals. Zierikzee was a very nice town with lots of life and movement. It is also season for Zeelandish blue mussles right now so every restaurant has them on the top of the menu.

We left Zierikzee the next morning and traveled the last stretch of canal on this trip. The target was Vlissingen and a marina on the outside of the lock to the canal system. So now we had to get the timing right for the tides of the North Sea to not get stuck in the harbour entrance. Unfortunately it turned out to be a very frustrating stretch to travel with long waiting times (at most almost two hours) at each lock and bridge, but we still managed to arrive around high tide. A 6 metre wide entrance led into the very sheltered marina where we were given a very good spot. We had been tipped off by a Dutch family to call ahead and book a spot, and lucky for us since the marina filled up soon after our arrival.

So far we have had the principal to try and stay two nights in each harbour. The first night we have mostly used the day to get there, and then it is nice to have a whole day more to see the place we have arrived to. So we did in Vlissingen also, which was a really cosy town. It also felt a bit liberating to once again be by the sea.

After some consideration we now had the intentions to sail straight for Boulogne sur mer in France, but some distance on our way we get a call on the radio from Saloma who get us to change our minds. What we had not considered was that during the night we would get the tidal streams against us, meaning that we would hardly loose any time to go into port and wait for the morning to get the tides with us instead. So we glide into Dunkerque and moor up alongside two large catamarans in a really boring marina. And the little we see of the town when we take an evening stroll did little to make us want to stay longer. But it was great to get a good nights sleep. And now the stripes of our courtesy flag has changed direction at the same time as our mobiles get text messages saying ”welcome to France”.

Finally the weather is with us, and we have on each leg had been able to sail for at least a few hours. We leave Dunkerque in sunshine and get a great sail at first, but quite soon it turns against us and increase to about 24 knots. One should try to avoid wind against tide since the waves then turn quite nasty, but now that is exactly the situation we are in. Rough and pounding throws our timing off, so we get about an hour against the tide before we come in to Boulogne sur mer rather tired. Lennart from Saloma is standing on the pontoon and wave us in, and soon we are sitting in their cockpit having lunch served to us. :-)

If we found the tide fascinating in Vlissingen it was nothing compared to here, over 9 metres! Four times a day!! Where does all the water go…? Boulogne sur mer turned out to have an amazing ”real” fish market, where the fisherman’s wives stand on the cay to sell the catch there husbands has brought home from the night. We take company with June from Saloma and manage to point ourselves some cod (we think), shark, crabb claws and mussles. As a thanks for me helping Lennart mount some thru hulls on Saloma when we saw them last in Amsterdam he now helps us to sow the rest of our bimini. Imagine how much quicker it goes for someone who knows what he is doing. Thank you very much! In the evening we all share a yummy fish soup with all our findings from the morning market.

Good or bad, but the timing for the tide is now such that in order to get the curent with you we have to leave about seven in the morning, so an early start the next morning. The goal for the day is the town Dieppe which we reach in the late afternoon. We notice that most sail after the tide, or ”buss time table sailing” as Lennart said, because almost everyone arriving to port does so within a span of about two hours. Dieppe has a nice marina in the middle of town with seafood restaurants alongside all of the harbour, and a nice seaside boulevard not far away where we one night eat mussles in the sunset. One could have it worse. Despite nice marinas (and according to us a bit over priced) internet is not working. You can find a wifi but you are constantly logged out or it is so slow that your browser claims the connection to have been lost. It is now one realizes how impaired one feels when it doesn’t work. Hard to get weather forecasts, tide tables, contact with our families and updating the website.

Once again and early morning start with topping up of the fuel tank before leaving for Deauville. Almost no wind, but brilliant sunshine, burning diesel and arriving bang on high tide. Here we have our next new tidal experience. The entrance of the harbour dries out a lot at low tide so we only have water deep enough a few hours before and after high tide, and most of the time one has to use a lock to get into the harbour.

The two cities of Deauville and Trouville lie on each side of a river, and it soon became clear that this was a ”fancy” place. It also was noticeable on the marina fee, 43€ per night for us. And sadly it was the location rather than the marina you paid for. The showers where admittedly clean and nice, but located in a bunker under a parking lot a ten minute walk away, and yet again no working internet. Deauville was a rather boring town made up mostly of residential houses, but we unpacked our bikes and went over the river to Trouville, which was lovely. Here we found an exquisite fish market where we bought some sea bass (we think) which later on became ceviche for dinner, and we had oysters and crab with sanfire and white wine for lunch. On the other side of the marina pier was a large beach packed with other tourists, and here we had this trips first foreign bath. If you don’t count the propellerswims Marcus did in the Netherlands. Sometimes more than others we realize what we are doing :-)

The tide constantly shifts a bit, and now it has changed so much that we now almost got a sleep in. This time we could wait until eight in the morning before leaving port. Sunshine, and for the first time we could sail all the way. Even better when our first dolphins showed up. Even if Emelie was the one who did all the jumping… The sailing was a bit different this time compared to what we are used to since we had to not sail too fast. We had left Deauville close to high tide and were now heading for Port en Bessin which we could only enter two hours each side of high tide. It was in other words no point in getting there before then, so we towards the end we had to furl in the mainsail and continue on just the genoa. Nice and relaxing for once, compared to the times we had chosen to use the engine before sails to not get there too late.

Port en Bessin was super quaint. What a difference to the other French stops we had made. This was just a small village with a tiny fishing port where one had squeezed in a small visitors pontoon against the pier. Tiny really was the common factor. Here only two boats would fit on the pontoon, and then as most four boats outside one another, and then it was full. We really were in the middle of things, and the fee was a comforting 10€ per night.

The D-day landing beaches were just around the corner, but the timetable for the buses a bit too scarce for it to be worth the trouble. Instead we took a walk to the bakery to get baguette and croissant for breakfast and then a walk around the village, up onto a hill from where we could see the surrounds, and then down to the beach where the locals picked mussles at low tide. If we had been allowed to stay more than two nights and the weather forecast had been more promising we probably would have.

After this the next leg was a bit longer, so up again at seven to head for Cherbourg. We had almost forgotten that the weather could be like this, but now it was actually raining and we had to put on full foul weather gear. Around the peninsula on which Cherbourg lies heavy tidal streams run. Out guidebook wrote about this streach almost as if it was like dooms day conditions here if you timed the tides wrong, so we had done some very careful calculations before leaving. With the genoa unfurled to help the engine along in the light winds we started out doing about five knots. When we later got the current more and more with us we broke speed record after speed record, and the GPS showed as most 11,3 knots! The timing around the corner was perfect and we swooshed by the infamous Barfleur point. Soon we again here Saloma over the radio, and just as in Boulogne sur mer we are now alongside them in the marina. The price has once again gone up to 40€ per night, but… The weather is against us the coming days with a gale on Friday, so here we are just going to take it slow a couple of days and if the weather permits do some things on the boat.

This will likely be our last port in France. Starting Saturday and a few days ahead it will be almost no wind at all, so we are aiming to cross the channel to England then, depending on how the waves look after the gale. Either we do the short stretch over to Weymouth or the slightly longer run over to Dartmouth. Fish n’ chips, here we come!

2 tankar om “Tidvatten, ostron och vin – Frankrike

1. Paul O Kerstin

Hej!
    Hoppas ni får vädergudarna med er på vägen över kanalen och Biscay.
    Ser ut som ni bränner mtcket disel, samma här vi har haft lite vindar på vår resa ifrån Frankrike till Turkiet, ca 75 % av tiden med motor. Tråkigt men ”C’est la vie” . de senaste dagarn har vi dock haft bra segling