Gone Sailing

Skrivet av Emelie 2015-06-17

English version below

Ojojoj vad mycket som har hänt sen sist! Det största är att vi äntligen har påbörjat vår stora resa! Just nu befinner vi oss i Sörviken på Fifång, där vi la till i tisdags eftermiddag.

Men vi kan ju börja från början med hur tiden har varit sedan förra inlägget.
Då hade vi spenderat två dagar i båten och bl.a. monterat ställningen till vindrodret på akterspegeln. Just med det projektet har vi inte kommit så mycket längre, men nu vet vi i.a.f. att vi bara kan öppna den åt ett håll men även hur vi ska göra för att kunna öppna grinden åt andra hållet. Vi väntar även på några delar från tillverkaren i Frankrike som glömdes vid första leveransen. Får väl se vart i Sverige vi får ta emot dem.

Det blev bara en dag till i båten innan avfärd. Vi lyckades packa två bilar fulla med saker, och köra ut till båten förra helgen. Båten fylldes med allt man kan tänkas ha någon användning av under dessa 14 månader, som ni förstår blir det ju en hel del prylar.

Obs, det här är efter att vi har plockat undan det mesta...

Obs, det här är efter att vi har plockat undan det mesta…

Vi hade hoppats på att få upp våra segel men även denna helg blåste det mycket och från fel håll, så det fick tyvärr vänta. Tappra försök av båtgrannen förstärkte känslan av att vi gjorde rätt och inte bara var fega.

På måndagen sålde Marcus bilen så sista lasset med saker fick gå i mina föräldrars bil, som vi har fått låna.

Resten av tiden fram till avfärd har vi spenderat med att packa ihop lägenheten. Det har bilvit många turer upp till vindsförrådet som nu är så fullt att jag tror att allt kommer välla ut bara man tittar på dörren. I torsdags flyttstädade vi och packade bilen full med de sista sakerna varpå vi vid 17 tiden låste dörren till lägenheten och körde ut till Herräng. Lycka till Viktor och Ellinor, hoppas att ni kommer trivas i lägenheten! :)

Hej då, lägenheten...

Hej då, lägenheten…

Ute i Herräng möttes vi av några vänner som hade kommit ut för att vinka av oss. De hade även planerat och handlat middag, vilket var väldigt välbehövligt! Tack Linnea, Tomas och Annika!

Senare på kvällen hade vinden äntligen lagt sig så kl 23 lyckades vi få på våra segel!

Första stiltjen sedan sjösättningen

Under fredag förmiddag försökte vi så gott vi kunde att stuva undan de 3 billaster med saker vi har kört ut de senaste dagarna. Det gick väl sådär. På förmiddagen kom Jakob, som också ska långsegla, och stack in huvudet. Han hade sett båten redan efter söndagens inlastning och fällde ironiskt kommentaren ”här har ni kommit långt ser jag”. Så klockan 13 tröttnade vi och bestämde oss för att det får bli ett senare problem och att vi nu faktiskt hellre vill komma iväg. Sagt och gjort, 13.30 la vi ut från bryggan och börjar puttra söderut. Jakob fick äran att knyta loss sista tampen, och vi ser fram emot hans bilder på oss när vi glider iväg från bryggan. Vi ses på Gran Canaria, Jakob!

Inne i hamnbassängen hade vi en lovande nordlig vind som så fort vi kommit ut utanför Singö vred till sydost 0-4 m/s, alltså ingen vind alls och när det väl blåste så såklart från fel håll. Det fick alltså bli motor. 23.00 släpper vi ankaret i Norrviken på Själbottna och somnar båda två lyckliga för att vi nu är på väg.

Lite pyssel på vägen

Lång"segling"

Lång”segling”

Bleke i Norrviken på Själbottna. Försmak av resans medeltemperatur.

På lördagen puttrar vi ner till Vaxholm och lägger oss i gästhamnen. Vi fortsätter att stuva undan saker och undrar samtidigt hur tusan vi ska få plats med allt. Båda akterhytterna är fulla nästan upp till taket och salongen är inte direkt tom. Det märkligaste föremålet vi har tagit med måste nog vara en SodaStream, hopplös att placera någonstans! Förhoppningen är att lite bubblor ska kunna fräscha upp även det muggigaste tankvattnet när värmen stiger söderöver.

Mina föräldrar kom ut till oss på eftermiddagen och hjälpte oss att handla mat. Middag blev det sen på Kabyssen i Vaxholm, riktigt mumsigt :)

Söndag innebar avvinkning. 10.30 hissades flaggspelet, gurkan och morötterna skars upp, dippen blandades, chipsen ställdes fram och kaffet kokades. Nu var vi redo för gäster! Hela dagen blev helt fantastisk med många som kom förbi och ville vinka av oss och titta på båten. Stort tack till alla ni som kom ner till Vaxholm, det betydde massor för oss. Och även ett stort tack till alla som har önskat oss en härlig resa via andra medier. TACK!

I måndags morse lämnade vi ett regnigt Vaxholm och tog sikte mot Skurusundet och Baggensstäket. Där inne la vi till och fick besök av Benns mobila riggservice. Riggen spändes och allt gicks igenom. Inga stora fel upptäcktes så nu kan vi segla utan att oroa oss över riggen. Även om vi fick hemläxa på en del småsaker… Lite roligt att förstagsprofilen verkar ha varit felmonterad sedan start.

Smalt genom Baggensstäket

Benns Mast i masten

Färden gick vidare till Rånö hamn, strax utanför Nynäshamn. Här spenderade vi natten och vaknade till en stilla naturhamn i strålande sol, helt fantastiskt.

Mys i Rånö hamn.

Vi bestämde oss för att gå till Fifång för att ha nära till Stensund i Trosa där vi ska spendera Midsommar. Utanför Landsort ska vi rulla ut storseglet för att segla för första gången i år. Så fort vinden fyller seglet säger det ”sproijnk” och bommen far iväg. Ett schakel som håller fast storskotet har gått av. Snabbt vända tillbaka upp mot vinden igen och dra in seglet och ner och leta efter reservschakel. Med ett nytt ditsatt seglade vi sedan upp till Sörviken på Fifång. En lite väl dramatisk start på seglingen. Det pinsamma är att vi båda noterade att just det schaktet skulle behöva bytas, men tur då att det nya låg högst upp i bra-o-ha-lådan. Men tydlig påminnelse om att skrivs det inte ner på att-göra-listan så försvinner det.

20150618_093358

Sproinjk!

Nu är vi tillbaka till idag. Vi tog en stilla dag här på Fifång och fortsatte pyssla med allt sådant vi inte hunnit med innan avfärd. Vi har gjort klart ribbotten nummer 2, så nu kan vi båda sova riktigt gott. Vi har även fått upp Epirben (vår nödsändare) på väggen, tillsammans med brandalarmet. Fler påsar har packats ur och stuvats undan. Marcus har lyckats få igång sjövattnet så nu behöver vi inte slösa färskvatten på diskning.

Det är nog allt som har hänt sedan sist. Undrar hur mycket som kommer hända nästa två veckor.

Quite a lot has happened since our last post! Of which the largest is that we now finally are away on our grand trip! Right now we are lying in the bay Sörviken (southern bay) on the Island Fifång, where we arrived on Tuesday afternoon.

But let’s take it from the top with how our days have been since last. Back then we had spent two days in the boat and among other things tried to mount the wind vane. That project in particular has not seen any progress as such, but at least now we know in more detail how it should be mounted to open eaither way we want. We are also waiting for some bits and pieces that didn’t make the first shipment. We’ll see where in Sweden we can pick them up…

We only had one more day in the boat before our departure. Vi packed two cars to the brim and drove out to the boat last weekend. She was filled with all the things we might possibly need over the coming 14 months. As you might guess that includes quite a bit of stuff.

The rest of the week passed with us stuffing the rest of our belongings into our attic storage and cleaning out the apartment. Some friends met up with us when we moved into Emma on Thursday evening and made us dinner. Well needed and very appreciated! With thing stacked from floor to ceiling in the aft cabins and sails just put on we decided it was time to leave and untied the lines half past one on Friday. Naturally the wind was either nonexistent or in the wrong direction, so the engine pushed us southwards.

My parents met up with us in Vaxholm (Stockholm) with another car load of stuff, just as we were about to see the cabin floor again. On Sunday we hade an official good bye gathering and had friends and family dropping by all day long. On Monday we met up with a rigger who checked our mast, which thankfully got a pass. Even if there are a few minor things we should fix before any harsh weather.

We have kept pushing south, and when we unfurled our mainsail for the first time this season it only took a few seconds before we heard a ”sproijnk” and the boom flew out to the side. A schackel we had noted needed replacing simply decided it was time a bit sooner than we thought. Luckily because of this the spare was in the top of the nice-to-have-box and was quickly replaced. Now we have had a nice lie-still day and pottered around our new home fixing this and that. The EPIRB and a smoke alarm are fitted on the bulkhead, we now both have comfy bed frames (modified IKEA works wonders), the solar panels have corner guards (IKEAs children’s section) and we now have a functioning sea water tap so that we don’t need to waste fresh water for doing the dishes.

Tomorrow we will continue to Stensund close to Trosa where we will celebrate Midsummer with my relatives, and hopefully have time to send Marcus up the mast to start mounting the VHF antenna and new LED lantern.

That’s probably all that has happened since last. I wonder what will happen in the two weeks to come.

15 tankar om “Gone Sailing

1. Malin Engsner

Stort lycka till på resan! Ska bli spännande att följa er här på bloggen. Kanske ses vi någonstans på vägen :)

2. Jakob

Tjoho!
    Läser med avundsjuka…
    …trots att vi seglade ner efter ha lånat er plats i mindre än en vecka. Försökte posta bilderna men hittade ingen möjlighet så jag provar att maila dem.
    Ska bli intressant att få lite tips på Kiel kanal om ni tar den vägen.
    Bon voyage ytterligare en gång från ”eftersläntraren”

3. Irene

Så kul att ni äntligen kommit iväg. Hör av er när ni passerar Skåneland så att vi kan komma o vinka itll er.
    Lycka till på er spännande färd.
    Kram Irene

4. KM&S

Hoppas att ni kan sova gott på de nya sängbottnarna nu då! Och att det inte regnade allt för mycket på midsommar (det gjorde det här). Ha en fortsatt bra resa söderut!

5. Andréa Pålsson

Vilket spännande projekt ni har tagit er an! Lycka till på resan! Stannar ni till i Oskarshamnstrakten får ni gärna säga till:)

6. Ann-Kristin i Sundsätt

Trevlig resa, ska bli spännande att följa er. Här har det varit -grader 2 nätter denna vecka, så jag hoppas att ni får bättre väder än vi har.

7. Ann-Mari

Superspännande att följa era äventyr. Både fram tills nu och framför allt framöver!
    Varma lyckönskningar från Frösön

8. Carina och Conny

Stort lycka till med ert äventyr!!!
    Vi kommer att vara med er hela vägen…
    Vi kan äntligen börja titta på båt, så vi kanske möts när vi seglar hem den:)
    Kram från ett soligt Croatien

9. Ymke

Vad kul att ni är på väg!!!! Jag tror man aldrig vara riktigt klar inför en sådan stor resa, så det är bara att åka och ni är ju nära land ett tag till, så saker går att köpa eller slänga ;) Lycka till nu och hoppas vädret blir snart bättre!!! Massa kramar!

10. Jörgen

Ha en fantastisk resa. Ska bli ett nöje att få följa er! Ha en härlig midsommar!!