Köpa båt

Så som de allra flesta håller med om finns det ingen perfekt båt, utan alla är kompromisser av något slag. Själv vacklar jag mellan valet av en katamaran av sandwich-laminat, eller en stålbåt av holländskt klassiskt snitt. Men otvivelaktigt med en ostagad rigg typ djonk eller liknande. Senaste seglingen träffade jag två båtar med rigghaveri och en som var nära. Samtliga pga att stag hade gått.

Men det är egentligen oviktigt då den mest dominerande faktorn i val av båt den här gången är ekonomi, och i det ingår att båten även lätt ska gå att sälja igen när vi kommer hem. Så ingen udda båt kommer på fråga.

I vår kalkyl kom vi fram till att båten fick kosta max 900tkr, men helst närmare 800tkr. Vi ville också ha en båt som inte var mycket äldre än 10 år, mest för att ingen av oss är bra på motorer och vill minimera den som felkälla. Hade vi haft mera tid för förberedelser och tänkt behålla båten i många år efter så hade vi säkert kunnat köpa en äldre båt, men nu när vi hade kort ägandetid innan avresa och vill räkna med kort ägandetid efter hemkomst så vill vi minimera mängden upprustningsjobb genom att köpa en nyare båt.

Jag tyckte efter senaste resan att en båt runt 40fot/12m var ganska lagom för tryggare gång i sjö, men i bakhuvudet vet jag också att det går lite av en magisk gräns vid 12m då hamnavgifter blir drastiskt dyrare. Vi vill absolut ha med oss två till över Atlanten, och gärna under större delen av resan. Då det är ett trångt utrymme kom det ganska högt upp på listan att ha två toaletter. Bara det faktum att ha en reserv om en får stopp när det är grov sjö på ett längre ben är värt mycket. Ganska snabbt insåg vi också att den plats man spenderar mest tid på är sittbrunnen, så att den är väl utformad och rymlig är viktigt.

Så, många kvällar på blocket och båtmäklares hemsidor, läsande av långseglingsbloggar för att övertyga Emelie om att ”standardbåtar” duger och så en del besök för att titta på modeller. Vi tittade på en lovande Dufour GibSea 41 i Landskrona, och hade vi tänkt behålla båten mer än två år så hade vi nog köpt den, för det var ett bra pris. Men det var ganska mycket småsaker som gjorde att det var lite för mycket jobb för att vi skulle hinna få den i ordning innan tänkt avresedatum.

En annan på pappret passande båt var Bavaria 38. Precis under 12m märket, och runt 800tkr. Vi tittade på 2-3 st sådana som alla var fina, men alla hade bara en toalett, och de enda man fick i gengäld var en enorm förpik utan extra stuvutrymme. Perfekt skärgårdsbåt, men kändes inte helt hundra för oss. Vi tittade också på en Bavaria 39, men kände verkligen inte alls för modellen.

Vi var ner en till sväng till Skåne och tittade på en Beneteau 411 i Höganäs. Egentligen inget fel på båten, och en rätt trevlig layout, men när vi stod på fördäck så kände vi helt enkelt inte för den även om vi inte kunde sätta fingret på varför. Och det duger inte om det ska vara vårt hem i ett drygt år.

Sorgligt nog tittade vi på en hel del båtar där vi inte förstod att ägarna kunde vara så hemmablinda, eller bara blinda. En välutrustad och i övrigt välskött båt luktade bajs pga en dåligt septitanksinstallation. En annan hade sprucket teakdäck, där man kunde se att tidigare hade ribbor släppt och sedan skruvats fast, trots att övriga däcket bara varit limmat. Detta återspeglades inte i priset… En tredje var en Bavaria 39 där dynorna såg ut att ha tuggats på av en hund och ena toalettdörren bara hade ena halvan kvar! Priset togs av en Bavaria 42 i Stockholm från 2007 som var prissatt till 895tkr. Den luktade också avföring, slitna dynor, spräckt roder, liten motor och var allmänt misskött.

Så när vår standardsökning på blocket (under 900tkr, över 38fot) slänger fram en Bavaria 42 i Göteborg som kostar betydligt mindre så blir vi aningen skeptiska. Vi ville liksom inte köra Göteborg tur och retur bara för att se en kopia av vraket i Stockholm. Jag ringer mäklaren och berättar om stockholmsbåten, men han säger att båten är i bra skick. Han har inte hunnit ta några bilder eller fixa i ordning båten för visning, men vi vill hinna titta på den under påsken så vi får lite av en förhandsvisning.

Det visar sig vara en båt i helt OK skick för det begärda priset, så med löfte om att ett par smådetaljer ska fixas innan vi kommer ner så blir det kontrakt och handpenning.

Ett stort tack till Anders på Båtagent. Efter att vi kommit ner till Göteborg med tåg skjutsade han oss till båten, hjälpte oss inspektera riggen och lånade ut en båtplats där vi kunde ligga kvar över natten efter att betalningen gått igenom. Han ordnade dessutom hämtmat och hjälpte oss med bunkringen inför hemseglingen, trots att vi var absolut sist ut från Maxi när de stängde. Tack!

Dagen efter kom min morbror Uffe och kusin Erik till Långedrag och vi kunde ge oss av för resan runt till Ostkusten. Det blev en blandad resa med först lugnt väder, och sedan kraftig motvind och regn. Vi orkade ner till Landskrona, men sedan ville vi vila upp oss. Emelie och Uffe klarade sig hyfsat från sjösjukan, men både jag och Erik hängde över relingen ett par gånger. En varmdusch och en koj som var stilla var väldigt uppskattat. Dagen efter hade vinden mojnat, och avtog mer och mer. I strålande solsken gled vi under Öresundsbron och tog en sillunch i väntan på broöppning för att komma genom Falsterbokanalen.

Erik och Uffe

I gassande sol förbi Öresundsbron

Genom Falsterbokanalen

Jag trodde inte det var möjligt, men vi fick en fin nattsegling över Hanöbukten, och upp förbi Blekinge innan vinden började öka igen. I Grönhögen på södra Öland släppte vi av Erik som behövde komma hem till Kalmar lite snabbare, och där bytte han plats med min morfar Helge. Den sjö som på en timme nu hunnit byggas upp gjorde att jag var väldigt glad över avståndet mellan sittbrunn och fören och den kraftiga motorn när vi tog oss ut mellan pirarmarna. Sedan var det en fantastisk segling i medvind upp genom Kalmar sund. Mot kvällen mojnade vinden igen och strax innan solnedgången ankrade vi upp utanför Ljungsnäs strax norr om Kalmar. Här släppte vi efter en lugn natt på svaj av morfar, medan Uffe fortsatte med oss vidare norrut.

Frukost på Hanöbukten

Morfar Helge

Äntligen medvind genom Kalmar sund.

En nästan helt vindstilla dag tog oss vidare norrut, och det var häftigt att passera Blå Jungfrun i totalt bleke. Vi stängde till och med av motorn och låg och drev en stund för att riktigt njuta. Det blev till och med så varmt att vi var tvungna att fälla upp sittbrunnstältets tak för att få lite skugga. Att vi behöver en bimini för den planerade resan var det inte längre något tvivel om. En stilla färd norrut under natten gjorde att vi kunde segla mot angöringsfyrar i mörkret och lagom till gryningen kom vi in i St Anna skärgård. En bra navigationsövning när man både kunde se öarna och fortfarande kunna segla efter fyrsektorer och se att det verkligen stämmer.

Blå Jungfrun i Karibiskt klimat

In bland öarna i gryningen

Vi gick in vid Häradsskärs fyr och gick inomskärs upp förbi Arkösund. Riktigt mysigt eftersom det är i den här skärgården som jag spenderat alla mina somrar som liten. Resten av dagen tog vi oss vidare inomskärs upp till Nynäshamn, där Uffe mönstrade av och tog tåget tillbaka till Kalmar. Tack så hemsk mycket Uffe och Erik för hjälpen att segla hem Emma!

Dagen efter fortsatte vi med ”semestersegling”, från Nynäshamn till Finnhamn där vi övernattade innan sista sträckan upp förbi utsidan av Väddö och Singö innan vi kunde lägga till i Herräng. Tur att vi haft lite tid att öva manövrering, för om vår båt är knapt 13m lång, så är det inte med än 14m fritt vatten mellan bryggorna vid vår båtplats.