Regn och solsken

Skrivet av Marcus

English version below…

Avskeden regnar nu nästan lika tätt som… eh, ja… regnet.

Vi lämnade Fifång utanför Trosa efter ett par produktiva dagar och gick den korta biten in till Stensunds gästhamn. Det är en relativt ny och lika okänd gästhamn verkar det som, för vi var nog enda gästbåten över midsommar. Vi var här förra sommaren då Emelies morbror har lantställe här. Då upptäckte vi att bojarna låg för nära bryggan för vår båtstorlek, så den här gången lade vi oss långsides på bryggans yttre ”T”. Det verkade som att man installerade elstolparna den här dagen, och vattnet fick vi inte igång, men eftersom det heller inte kom någon och ville ha betalt för platsen, och vi inte såg någon instruktion om vart man skulle betala så kändes det helt OK ändå :-)

Stensunds gästhamn

En halvtimme efter att vi knutit fast så kom regnet. Och det stannade kvar. I drygt ett och ett halvt dygn! Vi satt ute under sittbrunnstältet och laddade upp förra inlägget med bilder, sorterade bilder och fortsatte plocka i båten. Nu börjar det närma sig det hem vi vill ha under resan.

Och så blev det midsommar, med allt vad det innebär. Vi firade med Emelies släkt och familj, och hennes bror Daniel med flickvännen Louise sov över med oss i Emma. Så kvällen avslutades självklart med en varsin Gin & Tonic! Dagen efter hjälpte de oss att handla, vilket är så mycket enklare om man har en bil… Tack så mycket för hjälpen!

Efter ytterligare tårfyllda avsked gick vi så vidare, återigen för motor, till Ringsön utanför Nyköping. More or less… Solen hade nu tittat fram, och det kändes mer som svensk sommar borde. Eftersom vi hittills knappt har sett några båtar och inloppet till Ringsön var relativt tomt så blev det nästan lite av en chock att komma runt ett hörn och se en hel klippa fullbelagd med segelbåtar. Nästan i alla fall, för vi fick också plats. Det blev en fin kväll med grillat och en varsin Kaffe Karlsson. Tur att vi har en ”manuell elvisp” (en såndär gammeldags vevbar visp) så att man kan lyxa till det till sjöss :-)

Kaffedrinkar

På kvällen lovade prognosen vindar i rätt rikting dagen efter, men de visade sig vara så svaga att det blev motorgång. IGEN! Egentligen hade man kanske här seglat ändå, men nu skulle vi till Arkösund och säga hejdå till mina föräldrar, så det kändes ändå värt att stånka motor för att få ett par extra timmar tillsammans med dem.

Det visade sig att hamnkaptenen gillade långsegling, så vi fick ligga gratis på bryggnocken i marinan där mina föräldrar har sin båt. De stod på bryggan och tog emot oss, och efter kramande så fick vi fika på deras fördäck. Nu låg vi också så bra till att vi passade på att få hjälp med att hänga på livflotten där den ska vara. Nära vattnet och inte inklämd under salongsbordet… Sakta men säkert ser vi mer och mer långsegliga ut.

Mamma och pappa åkte efter att de bjudit på middag i deras sittbrunn hem igen. Fortfarande lite märkligt att inte vi ska till kontoret på måndagsmorgnarna… Vi spenderade natten i Arkösund, och sedan var det dags för mig att få visa upp min barndomsskärgård för Emelie. Skärgården är vackrare i solsken än i regn, men vi har tyvärr fått mest av det senare känns det som.

Olsösundet

Olsösundet mellan regnskurarna

Vi gick skutleden söderut från Arkösund. Tidvis riktigt spännande med mycket sten och inga officiella sjömärken, så det gällde att hålla tungan i rätt mun och fokusera. Kanske lika bra att vinden var fel så vi slapp fokusera på seglen också. Efter ett par timmar kom vi så fram till Bokö hamnvik. Vi kom in till en jättefin klippa i lä med inbyggd solstol i bästa solläge. Vi tog en promenad över ön till ett supergulligt fiskeläge, så inte behövde vi lämna Sverige innan vi kände oss som riktiga turister. Lika bra att vänja sig tidigt, medan man kan språket.

Bokö fiskeläge

Idag har det varit regn hela dagen, men vinden var åt rätt håll. Så äntligen har vi seglat från A till B! B i det här fallet är Häfsö mitt emellan Valdemarsvik och Västervik. Här har vi lagt oss på svaj och spenderat dagen med att läsa böcker med värmaren igång. Skönt med sådana dagar också.

Sol i sinne...

Sol i sinne…

Imorgon planerar vi att gå till ännu en pärla på rekommendation av mina föräldrar: Vippholmarna. Hoppas bara att vädret bättrar sig lite så att vi får njuta av det.

Rain and sunshine

The last few days have seen as many goodbyes as rainclouds…

We went the short trip into Stensund just outside Trosa, a very new and unknown harbour since we seemed to be the only guesting boat over midsummer. So new in fact that not even the Harbour Master seemed to expect guest, because no one ever came to ask us for payment…

A half hour after we had tied up the rains started. And stayed. For mor than a day day and a half! We sat under our cockpit cover and uploaded the last entry, sorted pictures and continued sorting out all our belongings onboard. It is now starting to look like the home we want during our trip.

And then it was midsummer, with all that means. We celebrated with Emelie’s family, and her brother and his girlfriend stayed the night in Emma. Of course we ended the night with a G&T! The day after they helped us doing som grocery shopping, which is so much easier when you have a car…

After more tear filled goodbyes we went on, by engine again… The sun was out again, and finally it is starting to feel like a proper Swedish summer. Since we barely have seen any other boats out we where not quite prepared  to come into the next bay and see it filled with other boats. At least almost, since we also got a spot. At became a nice evening with BBQ and finished of with a ”Coffe Karlsson” (coffee, Baileys and Cointreau).

The forecast for the following day promised winds in the rigth direction, but they where simply too light, so we used the engine. AGAIN! Truth be told we could probably have sailed, but now we where heading for Arkösund to say goodbye to my parents, so it seemed worth it to motor to spend a few extra hours with them.

As it turned out, their Harbour Master was a fan of blue water cruising, so we where given the spot on the end of their jetty for free. My parents stood on the jetty to catch our lines, and after some hugging we sat down on the foredeck of their new yacht and we had some coffe. When we had some extra hands and a good spot we also got some help to put the liferaft where it should be. Close to the water and not squeezed in under the table in the salon… Slowly we are more and more looking like the long distance cruisers we are going to be.

After my parents hade served us dinner they went home. It is still a bit strange not going to the office on monday mornings… We spent the night in Arkösund, and then it was time for me to show Emelie the archipelago of my youth. It is more beautiful in sun than in rain, but unfortunately we have had more of the latter lately.

There is an old route that runs further out in the archipelago, which only has old piles of rocks on the skerries as navigational aids which we took. Really exciting at times with lots of rocks both over and under the water. Perhaps it was just as well the widn was dead ahead so we where forced to motor yet again. After a few hours we reached Bokö and found a cliff all by our selves bathed in sunshine. We took a strole over to the fishing village on the other side of the island, and so it came to be that we did not even have to leave Sweden to feel like proper tourists. Just as well to get used to it when it’s still the same language.

Today has been a day with rain all the time, but the winds were finally right so we could sail all the way from A to B! B in this case is Häfsö between Valdemarsvik och Västervik. Here we are now laying on anchor and have spent the day reading books with the heater on. Nice to have that kind of days as well.

Tomorrow we are planning to visit another tip from my parents, Vippholmarna. Hopefully the weather is better so we can enjoy them properly.

8 tankar om “Regn och solsken

1. Håkan Österlund

Hej på er.

Följer med stort intresse o spännning era förehavanden.

Lycka till o må väl hälsar Håkan på Vattenfall.

2. Mats Båvner

Trevlig läsning. Det ska bli roligt att följa er resa. Själva är vi vid Landsort och seglar mot Visby.

3. Anna-Lena

Vilka härliga bilder. Längtar redan efter er så jag vet inte hur det här ska gå……….:-)
    Låter som om ni har det riktigt bra även om det regnar en del. Sköt om er så hörs vi snart! Kram

4. Gertrud Sjöström

32årig bröllopsdag firad med bla Kaffe Karlsson efter inspiration från er blogg.

5. Björn

Tack för tipset om Kaffekarlsson! Givetvis har vi testat med gott (!) resultat. Tyckte dock man ska öka mängden Cointreau för att få mer stuns.

6. Jeanette Liljekvist

Åh vad härligt ni skriver! Skönt för er att ni kommit längre med allt på båten, ”alla” säger samma sak, att man inte är helt klar innan man kastar loss, antar att det blir det samma för oss :-) Fair Winds.