Soliga Spanien tillslut

Skrivet av Marcus

English version eventually. The post ”Viva España” is now updated with English verision.

Oj vad tiden går fort när man har roligt! Även också när man har tråkigt i och för sig… Nu ligger vi visserligen i Cascais utanför Lissabon, men vi börjar med att sammanfatta sista biten av Spanien för sig.

Vi låg som sagt kvar ett par dagar extra i Portosin i väntan på att vågorna som den kraftiga vinden byggt upp skulle lägga sig. Inte mycket blev gjort, men vi fick till en mysig tapaskväll ombord på Emma med hela svenskgänget och Isaks tyska gast Jasha. Sanslöst trevligt med Pimentos de Padron, serranoskinka, fuet (en slags spansk salami som även finns i Sverige), diverse andra charkuterier och oliver. Att sedan en halv flaska Kanarieöisk rom och ett par lådor öl gick åt sänkte ju inte heller stämningen.

Nästan tomma tapasfat

I vanlig ordning så byttes alldeles för mycket vind till nästan ingen vind alls, så det blev återigen en dag för motor ner till vårt nästa stopp Portonovo i nästa ria (vik) söderut. Här hade vi kollat upp två marinor som låg på gångavstånd från varandra, där den ena kostade som i Portosin och den andra var dubbelt så dyr. Men mitt emellan fanns det en lång sandstrand med bra ankring utanför. Underbart! Kuheli kom in strax efter oss och tog en kvällstur till stranden, men vi njöt av lugnet ombord.

Billigt och gott kaffe med fantastisk utsikt

Båda våra båtar på samma bild

Ankringsviken vid Portonovo

Närmare gränsen mot Portugal ligger ett par öar som ska vara mycket vackra, Islas Cies. Dessa är dock ett naturreservat där det krävs tillstånd för att ankra, med böter på minst 600€ men upp till 6000€ om man inte har tillstånd. Detta hade därför blivit en följetong och ivrigt samtalsämne mellan båtarna redan i La Coruña när alla försökte förstå hur man sökte, och med varierat resultat. Dessutom behövde man först söka navigeringstillstånd, som gällde på årsbasis, innan man kunde logga in på en hemsida och söka ankringstillstånd för ett par nätter i taget. Så alla ni där hemma som planerar att segla förbi, passa på att söka navigeringstillståndet när ni är hemma, för det varierade mellan två dagar och ett par veckor att få detta lilla papper. En hyfsad beskrivning och lite blanketter finns via den här länken på noonsite.
Eller direkt via den officiella hemsidan iatlanticas.

I alla fall fick vi sms från resten av svenskgänget att de tänkte grilla på stranden på lördagskvällen, och nu låg vi bara ungefär två timmar bort. Vi tog oss in till stranden med jollen och strosade runt i den lilla staden. Ganska fint nere vid vattnet, och vi förstod vad marinatjejen i Portosin hade menat när hon kallade det för Galiciens Marbella. Vi hann med en kaffe med fin utsikt över rian, kollade in den dyra marinan och bunkrade upp med grillmat innan vi tog oss tillbaka till båten och drog upp ankaret. Det var en nästan helt vindstilla dag med blankt vatten, så det är det närmaste vi har kommit bikinisegling när vi puttrade bort mot Islas Cies. Autopiloten styrde medan vi glassade på fördäck, vi såg ett filmiskt delfinhopp en bit bort och djurspanare Emelie hävdar att hon såg en liten haj simma förbi.

Bikini"segling"

Bikini”segling”

Väl framme förstod vi att det var ett populärt helgmål för båtburna lokalbor. Det var en stor ankringsplats, men det var ganska trångt. Resolut lotsade in oss och Kuheli, och strax var vi alla på stranden med grillar och kall dryck. Det blev ett härligt återseende av alla de vi inte träffat sedan vi lämnade La Coruña!

Grill ggr 3

På söndagen tog vi oss efter en sovmorgon och sen frukost in till stranden och vandrade upp till öns högsta punkt där det skulle finnas en fyr. En vandring som Resolute och Nanny varmt rekommenderade. Och det tackar vi för! Även om det var mycket varmt och massor med spanjorer som kommit dit med färjan som delade stigen med oss så var det verkligen en mycket vacker vandring med fantastisk utsikt från toppen.

Häftig utsiktspunkt på vägen mot toppen

Läcker väg till fyren och toppen

Bra utsikt även halvvägs upp

Vi hade tänkt åka vidare redan nästa dag, men vi kunde inte slita oss utan lyckades fånga ett wifi och begära ankringstillstånd för en dag till. På måndagen inföll därför paradiskänslan på en helt annan nivå. Om det under helgen kom färja efter färja med besökare var vi nu nästan helt ensamma på denna magiska plats. Lite förbryllade blev vi dock av att det nu ankrat upp en hel del mindre motorbåtar vars besättning började kränga på sig dykutrustning. Det lät väldigt konstigt inne i båten när deras bubblor slog mot vårt skrov. Carlos på Swede Dreams rodde fram till en av dem och fick reda på att de dök efter knivmusslor. Vad som menas med naturreservat verkar med andra ord variera mellan Sverige och Spanien…

Paradisstranden på Islas Cies

Vår ankringsvik från ovan

På kvällen fick vi dessutom besök av den spanska tullen i solnedgången. De var väldigt trevliga, även om man inte riktigt förstod vitsen med att de kom ombord och skrev av de papper vi får visa varje gång vi ligger i marina.

Trevliga tullare

På tisdagen kände vi oss däremot tvungna att att ta oss vidare. Emelies bror med flickvännen Louise var planerade att dyka upp och vi hade preliminärt sagt att vi skulle ses i Figueira da Foz i Portugal, så nu hade vi lite bråttom om vi skulle hinna se Porto innan. Det blev en tidig start och vi drog upp ankaret i gryningen (alltså ungefär klockan åtta på morgonen) tillsammans med den tyska båten Mango. Vi fick köra motor i fyra timmar innan vinden kom och vi kunde SEGLA de sista åtta timmarna in till hamnstaden Leixoes utanför Porto i Portugal. Hamnkontoret hade redan stängt, men vi var lite busiga och tog en plats mitt emot grabbarna på Amiga i stället för att lägga oss på väntekajen som Mango och Sofia som kom in några timmar efter oss. Nu blåste det en del och självklart sidvind, så det blev en knepig tilläggning utmed alldeles för korta pontoner. Amiga hade redan ”gjort Porto” och skulle vidare dagen efter, men kul att träffa dem igen då de bara seglade förbi Islas Cies.

3 tankar om “Soliga Spanien tillslut

1. Anna-Lena

Hej!
    Vilka härliga bilder. Äntligen sol och lite värme för er. Vilka äventyr ni är med om. Längtar sååå till vi ses igen. Massor med kramar från Mamma/Anna-Lena

2. Tina Kockum

Hej Emelie o Marcus,
    Det låter underbart att ni har fått känna på värme och sol!
    Gissa om vi är avis nu när hösten är här… Visserligen är det härlig sol i Sthlm men igår o idag bara 10 grader… På med täckjackan!

Vi skulle ha åkt till Portugal ungefär idag… Men min pappa är jättesjuk. Han har varit på sjukhus nu i fem veckor o tyvärr verkar det inte bli bättre… Vi tar en dag i taget o stannar här i Täby så länge som vi behöver.

Njut av vare stund! Krama varandra!
    Stora kramar till er båda