Viva España – Spanien

Skrivet av Marcus

English version below

Nu har vi gjort det! Vi har korsat Biscaya! Men fy fan vilken resa. Vi tar det från början.

Vi hade blivit tipsade av Marcus på Grayhound att det fanns billig diesel i Falmouth, om man inte tyckte det här med kvitto var så noga. Framför ett stort militärfartyg låg en mindre tankbåt förtöjd, och här fick vi ”135 liter, tja är ju typ samma sak som 120 liter, 60 pence per liter, ge mig 60£”. Najs! Prognosen lovade svaga vindar under natten för att sedan vrida upp och vara nord till nordostliga vindar 6-8m/s under resten av veckan. Vi gled därför på eftermiddagen ut från Falmouth för motor tillsammans med Sofia och Kuheli. Det gick lite sjö, men inte värre än vi var vana vid.

Tyvärr ökade vågorna och blev störiga. Inte som tidigare att vi stampade utan nu snarare rullade vi kraftigt och oregelbundet. I kombination med att innermodulen på vår aktre toalett knarrade något fruktansvärt så blev det inte många timmars sömn för någon av oss. Förmiddagen efter hade vinden vridit så mycket att vi nu rullade ut och kunde segla, vilket dämpade rullandet något, men när motorn stängdes av så upplevdes toaknarret desto mer. Även mycket av innehållet i skåpen skramlade så mycket så vi fick knöla in filtar och kuddar i skåpen för att det skulle bli tyst. Regnskurarna avlöste varandra och under de blygråa skyarna låg sjösjukan och lurade under diafragman. Som tur var hade vi lagat en stor omgång köttfärssås innan vi åkte, och den levde vi på ända till sista kvällen. Samtidigt var det mysigt att ha Sofia och Kuheli på AIS och VHF avstånd större delen av vägen och det var välkommet sällskap. Även de led av vågorna.

Trött...

Trött…

Ljuddämpare

På den positiva sidan hade vi mycket besök av delfiner och pilotvalar, och sista dygnet fick vi klar himmel istället för regn. Det är märkligt hur det i efterhand gick snabbt de första 400 sjömilen gick, medan de 50 sista när vi kunde se land tog en oändlighet. Emelie sa efter första dygnet att ”jag måste skriva loggbok direkt när vi kommer fram så att man kan få ner hur påfrestande det här känns”, men nu två dygn efter framkomsten så är det nästan helt glömt.

Just another day on Biscay

Sista dagen avtog vinden på morgonen, och valde att köra motor ett par timmar för att inte slita på seglen som slog i den rullande sjön. Efter ett tag gick den ner i varv, men gick fint när man la ut växel. Min första tanke är att vi har fått något i propellern, så fram med cyklop och simfötter. Sedan hängde vi ut den längsta tampen vi hadde med en fender bakom båten och medan vi gungade fram i 1,5 knop för bara sprayhooden så dök jag i för att kolla. Det satt lite kolaremsliknande gräs runt propellern, som var otroligt segt, så jag trodde verkligen att det var problemet, men icke. Nästa alternativ var bränslefiltret, så jag fick utföra mitt livs första filterbyte i rullande sjö på Biscaya. Tur att det var sista dygnet och inte första så att den värsta sjösjukebenägenheten hade försvunnit.

Nu ökade vinden igen såpass mycket att det blev revad genua. Vi har sedan en tidigare incident fått lite respekt för hur knepigt det kan vara att reva genuan om det blåser för mycket. Som mest hade vi 14,5 m/s runt Spaniens norra udde, vilket kanske var lite väl spännande, men det gick bra och vi slapp regnet sista biten. Strax innan vi kom fram hör vi Kuheli på radion som berättar vilken marina de ligger i och att det finns gott om plats. Klockan elva på tisdagskvällen lägger vi till i La Coruña, tre dygn och åtta timmar efter avfärd. Efter en dusch och byte av underkläder stupar vi i säng!

Nästa flagga hissas

Här i marinan finns det ännu fler svenska långseglare som vi umgås med. Det blir nog någon dag mer här innan vi bunkrar upp och ger oss av längs med Spaniens nordvästhörn där vi tänker ankra upp i många av de fina flodmynningarna och vikarna. Dessutom ska det nu rådande vädret med 17 grader och mulet på lördag bytas mot sol och värme, och då vill man ju ha en fin sandstrand i närheten. Dessutom har vi nu köpt en serranoskinka som hänger bredvid tomatplantan Kevin inne i salongen :-)

We have done it! We have crossed the Biscay! But what a shitty trip. We’ll take it from the start.

We had gotten a tip that there was cheap diesel in Falmouth and in front of a large military ship we found a miniature tanker moored and here we all brimmed our tanks. The forecast promised light winds during the night to later turn to northerlies 12-16 knots for the rest of the trip. We therefor slowly motored out of Falmouth in the afternoon together with Kuheli and Sofia. There was some swell, but no worse than we were used to.

Unfortunately the waves got bigger and choppier. Not as we had experienced them earlier when we used to bash into them but rather grabbing us from behind and making us roll and twist unregularly. This in combination with the inner module of our bathroom started to squeak horribly meant neither of us did get many hours of sleep. In the morning the wind had turned enough for us to unfurl our sails which dampened the rolling somewhat, but when the engine was turned of the toilet squeak seemed louder. Rain showers came one after the other and under the lead grey skies the sea sickness was lurking under the diaphragm. Luckily we had made a large batch of pasta boulognese before we left, and that kept us going until the last night. At the same time it felt very good to have both Kuheli and Sofia on our AIS and within VHF range during most of the crossing as a welcome company. Thery also suffered in the solling waves.

On the positive side we had a lot of visits from dolphins and pilot whales, and the last day we had clear skies instead of rain. In hindsight it is strange how quickly the first 400 miles went by, while the last 50 when we could see land took forever. During our first day Emelie sad ”I have to write in the logbook directly we get ashore so that we can record how exhausting this feels”, but now two days after getting ashore that feeling is almost completely forgotten.

The last day the wind died down in the morning and we decided to motor for a few hours not to wear the sails which where flapping violently in the rolling sea. After a while the revs went down but turned nicely without gear. My first thought was was that we had caught something in the propeller, so out with the dive mask and fins. With a fender at the end of our longest line trailing behind us while we were bobbing along in 1,5 knots by just the sprayhood catching the little wind there was I jumped in to check. There was some seaweed in the prop, which was very tough, so I really thought that this had been the problem, but no. Next option was the fuel filtre, so I had to perform my first ever change in rolling seas on the Biscay. Luckily it was our fourth day at sea so the worst seasickness tendencies had gone.

Now the wind increased again, in fact so much that we only unfurled part of the genoa. Due to an earlier incident we had gained some respect fore how difficult it could be to furl it in too strong winds. At most we had 14,5 m/s (roughly 30 knots) around the northern point of Spain, which was more then enough excitement, but it went well and we escaped the rain that came out from land. A short distance out from the marina we could hear Kuheli on the radio telling us what marina they had gone to and that there was plenty of room. At eleven on the Tuesday evening we tie our lines in La Coruña, three days and eight hours after leaving Falmouth. After a shower and change of underwear we crash into bed!

Here in the marina there are several other Swedish cruisers that we hang around with. We will probably spend a few more days here before filling our stores and continue along the Spanish coast where we plan to anchor in many of the pretty bays and river mouths. Also the grey weather and 17 degrees will change on Saturday to sunshine and warmth, and by the we would like a nice beach close by. And by now we have bought our first serrano ham that hangs alongside the tomato plant Kevin in the salon :-)

8 tankar om “Viva España – Spanien

1. Rolf

Trevligt skrivet. Jag följer sedan tidigare Ulla o Pelle på Loupan och hittade en länk till eder blogg. Jag är barndomskamrat med AnnaLena, Emelies mamma, så jag tänker nu klicka i rutan ”Meddela mig nya inlägg”.
    Segla klokt och vårda båten så kommer ni säkert få en trevlig resa.
    Jag var själv i LP och såg starten av ARC för 3 år sedan. Mäktigt!!

Vad jag förstår så kommer ni inte att följa ARC, eller?

//Rolf Grönmark,”kompis till ALI” (Emelie förstår…..)

2. Jeanette Liljekvist

Vilken resa! Skönt att ni kom fram välbehållna. Vi har semesterseglat i ett par veckor till Åland och finska Utö, och nu varit i land i en vecka så på måndag kastar vi loss och ska segla längs Norrlandkusten. Vi får se hur långt vädret är med oss, men vi hoppas på att komma långt norrut innan vi vänder hemåt igen. Hoppas ni har en härlig tid nu med sol och sandstränder.

3. Natalie Nordman

Berätta mer om valar och delfiner när ni kan! Hoppas ni får det lugnare nu. :) Kram från oss i höst-Östersund

4. Roffe

Jättekul och spännande att läsa, jag blir alltid lika glad och spänd när jag ser att det kommit en uppdatering. Bra skriven och lättläst text och fina bilder.
    Heja på!
    /Roffe

5. Jakob

Vilken underbar beskrivning!
    Känns avlägset att vi ska hinna ikapp er till Grand Canaria när ni lämnar. Båten ligger ännu förtöjd vid bryggan hemmavid.
    Känns surt att missa Biscaya men jag kommer nog få mitt lystmäte mättat med råge ändå!

Längtar längtar längtar efter alla vedermödor och besvär!!!!

Toodiloo från Pissarro Crew

6. Jackline

Fantastiskt
    Ni är verkligen på väg det blir lite pirrigt att tänka att snart skall vi också få pröva